Thursday 29 September 2011

Buatku, anakmu.... dan buatmu, bakal anak2 ku......


Duhai anak...
Permata hati....
Pengarang jantungku.....

Semakin hari.....
Usiaku semakin bertambah.....
Bicaraku semakin lemah...
Pendengaranku semakin berkurang....
Badanku semakin tidak berdaya.....

Sewaktu diriku lemah...

Tidak berdaya menguruskan diri sendiri....
Bantulah aku wahai anak....
Bersihkanlah diriku seperti mana aku membersihkan dirimu...
Jangan biarkan aku basah bersama lampinku....
Kerana....
Aku tidak pernah membiarkan dirimu basah bersama lampinmu....
Jangan pernah jemu menyuapku...
Kerana....
Aku tidak pernah jemu menyuapmu....
Kerana dirimu adalah anakku....

Apabila aku menumpahkan sesuatu....
dan mengotorkan rumahmu....
jangan pernah tinggi suara dan marah padaku, sayang....
Kerana....
aku tidak pernah tinggi suara dan memarahimu...
sewaktu dirimu mengotorkan rumahku....
menyepahkan rumahku.....
suatu ketika dahulu....
Kerana dirimu adalah permata hatiku....

Apabila aku tidak mendengar bicaramu....
Apabila aku sibuk berbicara tentang sesuatu...
yang mungkin padamu tidak masuk akal....
Jangan pernah jemu berbicara denganku....
jangan pernah jemu untuk mengulangi perbicaraanmu....
jangan pernah jemu menjadi pendengar setiaku...
kerana....
aku tidak pernah jemu mengulangi perbicaraanku denganmu....
aku tidak pernah bosan mendengar cerita-ceritamu....
disuatu ketika dahulu....
Kerana dirimu adalah penghiburku....

Apabila segala macam penyakit berkampung....
Apabila ku terpaksa tinggal dirumah ke2 ku utk sementara waktu....
Jangan pernah tinggalkan aku..anakku....
Jangan pernah biarkan aku sendiri...
Walaupun ramai pendamping...
ramai penjaga....
tapi hakikatnya....aku sendiri....
sendiri menanggung derita....
sendiri menanggung sakit.....
tambah memeritkan jika dirimu tiada disisi....
Luangkanlah waktu mu untuk menjagaku.....
Jangan pernah mementingkan kerjamu dari ku...
kerana....
aku tidak pernah mementingkan kerjaku dari kesejahteraanmu.....
Kerana dirimu adalah segala-galanya untukku...

dan....anakku...

jangan pernah tinggalkan daku ditempat yang bukan tempatku....
jangan biarkan tangisan menemani setiap hari2ku...
tangisan kerinduan insan yang membesarkan.....
insan yang mendidik....
insan yang banyak berjasa....
insan yang tidak pernah kenal lelah dalam memeliharamu....

Aku tidak pernah mengharapkan harta dan wang ringgit darimu....
Aku tidak pernah mengimpikan kesenangan darimu....
Aku hanya harapkan secebis kasih sayang dan perhatianmu...
Hanya ku pinta kesabaranmu....
Halus tuturmu....
Lembut perlakuanmu......
untukku menghabiskan sisa-sisa hidupku.....



Kasihnya ibu.....
membawa kesyurga.....
Kasihnya ayah....
Berkorban sepanjang masa....
Harta dan wang bukanlah perkiraan....
demi anak....
Nyawa sendiri sanggup dipertaruhkan.....


SAYANGI DAN HORMATI WARGA TUA...KERANA INSYAALLAH....ITU ADALAH MASA DEPAN KITA...ANDAI DIPANJANGKAN UMUR.....

No comments:

Post a Comment